Šest důvodů proč se nebát doučování

Něco ve škole nefunguje a hledáte řešení? Bojíte se přikročit k doučování? Nevíte, co od toho čekat? Váháte, zda je to pravé řešení pro vás?

Tyhle otázky trápí snad každého z rodičů. Chceme pro své dítě jen to nejlepší. Ale jak se v množství nabídek vyznat?

Zde je pár tipů, na co se při výběru zaměřit:

1. Personalizovaný přístup

Představte si třídu ve škole. Třicet dětí sedí spořádaně v lavicích, učitel u tabule cosi vykládá. Pak zadá domácí úkol a další hodinu písemka s odpověďmi ABC. A po ní? Známka a hned nové učivo. Stále navíc existují školy, kde se rodiče ani nemohou do opravené písemky podívat. Chybí osobní ověření, zda student učivo doopravdy chápe. Chybí kvalitní zpětná vazba - co poznáte ze známky? A hlavně - chybí osobní vysvětlení těch částí, co jsou problematické pro daného studenta.

Doučování to celé staví úplně jinak. DOBEST funguje stylem jeden lektor na jednoho studenta. Co to znamená? Že se dvojice zaměří přesně na ty oblasti, ve kterých je nějaký problém. Odtud pochází výrazné zlepšení, se kterým se většina studentů při začátku doučování setká.

2. Flexibilita

Věděli jste, že každý člověk má jiné hodiny produktivity? Jistě znáte rčení o ranních ptáčatech a nočních sovách. Ale celý problém je mnohem hlubší. Každý organismus funguje jinak. Někomu vyhovují kratší úseky učení více často, někomu hluboké flow jednou za týden. Někdo se učí poslechem, jiný čtením, další si musí věci osahat.

Ve škole na podobnou flexibilitu není prostor. Doučování? Tady se může cokoliv.

3. Zvýšení sebevědomí

Představte si, že sedíte na poradě. Nestihli jste se pořádně připravit. Nebo prostě dané oblasti nerozumíte. Nikdo vám to nevysvětlil. O dané věci slyšíte poprvé v životě. A najednou - šéf vás vyzve, abyste svým třiceti kolegům řekli správnou odpověď. A vůbec ne v sedě u kulatého stolu. Musíte předstoupit na stupínek. Všichni vás vidí. Šéf kontroluje každé vaše slovo...

To byste asi nechtěli. A co teprve osmileté dítě? Nebo citlivý adolescent?

Pro naprostou většinu dětí je příjemnější výuka jeden na jednoho. Bezpečné prostředí, kde je nikdo nesoudí, ale snaží se naplno využít jejich talent. Klidný starší kamarád, který je provede zrádnými zákoutími každého učiva. Děti, které se doučují, mají vyšší sebevědomí. Věří si při psaní testů i zkoušení u tabule. Jsou připravené.

4. Zlepšení akademických výsledků

Téměř nutným důsledkem doučování je tak zlepšení školního prospěchu. Není výjimkou, že se děti zlepší o dva stupně známky během pár měsíců. V doučování pak pokračují nadšeně a samy cítí, jak je výuka posouvá.

5. Objevování talentu každého žáka

Když se student "vyhrabe z nejhoršího", více prostoru je možné věnovat jeho osobnímu rozvoji. Každý má na něco talent a naším úkolem je ho vypátrat. Z hašení požáru se tak snadno stane všestranný rozvoj osobnosti i akademických schopností. Děti začínají chápat mezioborové vazby, škola je postupně doopravdy baví.

6. Příprava na zkoušky

S koncem zákaldní školy přichází pro rodiče i děti těžké rozhodování - výběr střední školy. Díky doučování a vstřícným lektorům DOBESTu je i tento výběr často usnadněný. Už víme, s jakými talenty a touhami dítě pracuje.

Následují přijímací zkoušky a zde je v dnešní době doučování takřka nezbytností. Školní kurzy bývají přeplněné a navíc je vede často stejný učitel, co má dítě ve škole, nedojde tedy k prozření díky odlišnému úhlu pohledu. V DOBESTu s dětmi cvičníme nejen typové úlohy, ale také hlubokou znalost učiva. Na zkouškách je tak nic nepřekvapí a z doučování si odnesou i pevný základ na střední školu. Bez něj mohou být začátky krušné.